TWÓJ KOSZYK

Koszyk jest pusty
 
ksiazka tytuł: Stanisław Wyspiański - obraz bohatera - 05 Rozdz. 8-12. Stanisław Wyspiański na początku 1905 roku; Inne postacie historyczne w sztuce; Wybór scenografa i koncepcja plastyczna; Warstwa dźwiękowa; Zakończenie; Bibliografia autor: Bogdan Tosza
FORMY I KOSZTY DOSTAWY
  • 0,00 zł
Produkt w wersji cyfrowej - więcej informacji tutaj

Stanisław Wyspiański - obraz bohatera - 05 Rozdz. 8-12. Stanisław Wyspiański na początku 1905 roku; Inne postacie historyczne w sztuce; Wybór scenografa i koncepcja plastyczna; Warstwa dźwiękowa; Zakończenie; Bibliografia

Wokół inscenizacji „Akropolis” i „Chryj z Polską”
Wersja elektroniczna (brak aktualizacji)
Wydawnictwo: Uniwersytet Śląski
ISBN: 978-83-8012-543-8
Wydanie: 1, 2012 r.
Język: polski

Dostępność: dostępny
3,50 zł 3,10 zł
eKsiążka (Watermark)
PDF

Publikacja Format Wydanie Cena
eKsiążka pdf 1, 2012 r. 3,50 zł
eKsiążka pdf 1, 2012 r. 3,50 zł
eKsiążka pdf 1, 2012 r. 3,50 zł
eKsiążka pdf 1, 2012 r. 3,50 zł
 
 

Książka Bogdana Toszy jest publikacją poświęconą dwóm przedstawieniom (<i>Akropolis</i> i <i>Chryje z Polską</i>), które autor wyreżyserował i wystawił na deskach Teatru Śląskiego im. S. Wyspiańskiego w Katowicach. Sam autor przyznał, „Obejmując w 1992 roku dyrekcję Teatru Śląskiego w Katowicach miałem świadomość, że to jedyny w Polsce teatr, noszący imię Stanisława Wyspiańskiego. Osoba patrona i jego myślenie o sztuce, a zwłaszcza charakteryzująca go interdyscyplinarność, narzuciły projekt programu artystycznego tej sceny na jedenaście lat”.

Inscenizacja <i>Akropolis</i> – tej, przez wielu uznawanej za najtrudniejszą w dorobku autora <i>Wesela</i>, sztuki stała się wielkim wyzwaniem dla śląskiej sceny na koniec pierwszego stulecia jej istnienia. Wpływ na decyzję o wyborze tej właśnie sztuki miał fakt wstąpienia Polski do Unii Europejskiej i intensyfikacja rozmów o korzeniach cywilizacyjnych naszego kraju. Obszar biblijny i świat mitologii Greków i Rzymian, obecne jako dwie podstawowe konstytuanty <i>Akropolis</i>, pozwalał teatrowi na włączenie się w istotny dialog społeczny. Przed realizatorami, a zwłaszcza reżyserem, stanęło pytanie: jak dziś wystawić ten dramat? Podstawową koncepcję rozwiązano przez budowę postaci Poety, głównie z didaskaliów utworu, inspirowanego osobą autora w okresie pisania <i>Akropolis</i>, jego zmaganiami z chorobą i zafascynowaniem polskością. W następnej kolejności postać Poety stała się źródłem inspiracji do napisania sztuki o Wyspiańskim. <i>Chryje z Polską</i> Macieja Wojtyszki zostały oparte na mało znanym fakcie z historii ojczystej, jedynego spotkania Stanisława Wyspiańskiego z Józefem Piłsudskim, które odbyło się 1 marca 1905 roku. Jego motywem przewodnim było poparcie dla idei skarbu na rzecz przyszłej armii polskiej. W nawiązanie kontaktu obu rozmówców zaangażowany był Stefan Żeromski. Wyspiański w tym okresie rozważał możliwość objęcia dyrekcji Teatru Miejskiego. Piłsudski chciał wykorzystać rewolucję lutową w Rosji dla wzniecenia kolejnego powstania w Polsce. Sztuka Macieja Wojtyszki, przedstawiając konfrontację obu bohaterów, pokazuje możliwości dialogu sztuki i polityki, ujawnia bolesne rany w historii mentalności Polaków.

 

Newsletter

Newsletter
Zapisz Wypisz

Klikając "Zapisz" zgadzasz się na przesyłanie na udostępniony adres e-mail informacji handlowych, tj. zwłaszcza o ofertach, promocjach w formie dedykowanego newslettera.

Płatności

Kanały płatności

orbita akceptuje płatności:

  • płatność elektroniczna eCard (karta płatnicza, ePrzelew)
  • za pobraniem - przy odbiorze przesyłki należność pobiera listonosz lub kurier